Meta Analisis Model Pembelajaran Inquiry untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2949Keywords:
Inquiry, Learning Outcomes.Abstract
References
Agus, Suprijono. (2012). Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Anam, R. A. S. (2015). Efektivitas dan Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 2(1), 80-89.
Anggareni, N. W., Ristiati, N. P., & Widiyanti, N. L. P. M. (2013). Implementasi Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Dan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1).
Anugraheni, I. (2017). Penggunaan Portofolio Dalam Perkuliahan Penilaian Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 246-258.
Astuti, S. (2016). Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SD Laboratorium UKSW. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 117-126.
Dekawati, I. (2011). Manajemen Pengembangan Guru Profesional. Bandung: Resqi Press.
Kemendikbud. (2016). Pendekatan Saintifik dan Model-Model Pembelajaran. Jakarta:Kemendikbud.
Kurniawati, I. D., & Diantoro, M. (2014). Pengaruh Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Integrasi Peer Intruction Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 10, 36-46
Kusmana, Ade. (2010). Motivasi Belajar (Motivation Of Learning). Jambi: Himpunan Sarjana Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial Indonesia (HISPISI). Jurnal pendidikan Ilmu-Ilmu sosial 4. (9). 1-79.
Mbari, M. A. F., Yufrinalis, M., & Nona, T. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar dan Motivasi Siswa. Prima Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu dan Pembelajaran Matematika dan IPA IKIP Mataram, 6(2), pp. 94-102.
Moh. Uzer Usman. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Nurhayati, A., Panjaitan, R. L., & Djuanda, D. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Gaya Gesek. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 131-140.
Nurkhasanah, S. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatan Aktifitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas IX.A SMP Negeri 1 Gangga. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(1), 47-53. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i1.1393
Retnawati, Heri, dkk. (2018). Pengantar Analisis Meta.Yogyakarta: Parama Publishing
Sanjaya, Wina. (2016). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.
Septiyani, T., Tampubolon, B., & Rosnita, R. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Konkrit Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas I SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(1).
Setiasih SD, Panjaitan RL, Julia. (2016). Penggunaan Model Inquiry Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Sifat-Sifat Magnet Di Kelas V SDN Sukajaya Kecamatan Jatinunggal Kabupaten Sumedang. Jurnal Pena Ilmiah: 1, (1),421-430
Slameto. (2010). Belajar Dan Faktor Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sudjana. (2012). Penilaian dan Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Ramaja Rodaskarya
Suhendri, H. (2011). Pengaruh Kecerdasan Matematis–Logis Dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1).
Suprihatiningrum, J., & Profesional, G. (2014). Pedoman Kinerja, Kualifikasi, & Kompetensi Guru. Yogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Susilowati, W. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Model Inquiry Learning Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Pada Mata Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 211-216.
Utama, M., & Sari, D. L. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Picture And Picture dan Make A Match Ditinjau Dari Hasil Belajar Dalam Pembelajaran IPA Kelas 4 SD Gugus Mawar-Suruh. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(3), 82-99.
Wahyuningsih, S., & Djazari, M. (2013). Pengaruh Lingkungan Sekolah Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Srandakan. Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 2 (1).
Widayanti, E. R., & Slameto. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Dadu Terhadap Hasil Belajar IPA. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6 (3), 182-195.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities tacitly or explicitly of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
-
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.