Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Berdasarkan Gender pada Pembelajaran Realistic Mathematics Education Berbantuan Alat Peraga PANDU
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2872Keywords:
Concept Understanding, Gender, RME Learning, PANDU.Abstract
References
Anggo, M., & Arapu, L. (2018, June). The use of mathematics teaching aids to train metacognition ability of elementary school students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1028, No. 1, p. 012143). IOP Publishing.
Binangun, H. H., & Hakim, A. R. (2016). Pengaruh penggunaan alat peraga jam sudut terhadap hasil belajar matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 1(2), 204-214.
Ekawati, A., & Wulandari, S. (2011). Perbedaan jenis kelamin terhadap kemampuan siswa dalam mata Pelajaran matematika (studi kasus sekolah dasar). Jurnal Universitas Borneo Tarakan.
Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229-239.
Febriantika, A. A. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Ditinjau dari Kompetensi Keahlian. AlphaMath: Journal of Mathematics Education, 5(2), 1-8.
Hanifah, H., & Abadi, A. P. (2018). Analisis pemahaman konsep matematika mahasiswa dalam menyelesaikan soal teori grup. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(2), 235-244.
Herna, H. (2018). Analisis Kesalahan Matematika Dikaitkan Met-Before Siswa pada Operasi Penjumlahan Pecahan Bentuk Aljabar. SAINTIFIK, 4(2), 123-132.
Hidayat, A., & Dwiningrum, S. I. A. (2016). Pengaruh karakteristik gender dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa SD. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 32-45.
Irni, H. (2016). Pemanfaatan Bahan Sederhana Menjadi Alat Peraga Keranjang Faktor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi FPB dan KPK pada Siswa Kelas V SDN 10 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(2). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i2.453
Indriyani, P. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa Kelas V SD Negeri 2 Pecangaan Wetan Jepara Melalui Penerapan Model Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Ringas Jerat (Doctoral dissertation, Universitas Muria Kudus).
Kadir. 2010. Statistika untuk Penelitian Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Rosemata Sampurna.
Katminingsih, Y. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Ditinjau Menurut Gender Siswa Sd Negeri Tarokan Kediri. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 1(1).
Keitel, C. (2001). Social justice and mathematics education gender, class, ethnicity and the politics of schooling. Book Reviews, 33(6), 187-191.
MZ, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15-31.
NCTM. 2000. Principles And Standarts For School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 1-7.
Nurani, A., Fatimah, A. T., & Ruswana, A. M. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik (PMR). J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 1(1), 10-16.
Putri, A. D. (2017). Peningkatkan Hasil Belajar Matematika dengan Menggunakan Alat Peraga Jam Sudut pada Peserta Didik Kelas IV SDN 2 Sunur Sumatera Selatan (Doctoral dissertation, IAIN Raden Intan Lampung).
Purwanti, K. L. (2013). Perbedaan Gender Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Menggunakan Otak Kanan Pada Siswa Kelas I. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 9(1), 107-122.
Rahayuningsih, S. (2018). Pemahaman Konsep Mahasiswa Perempuan dalam Menyelesaikan Masalah Grup. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(1), 70-81.
Rosania, Y., Mujib, M., & Suri, F. I. (2019). Pendekatan Teori Belajar Andragogi terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Gender. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1), 103-111.
Rusminati, S. H. (2018). Representasi Pemecahan Masalah Desimal Siswa SD Ditinjau dari Gender. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 80-86.
Sari, P. (2017). Pemahaman konsep matematika siswa pada materi besar sudut melalui pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41-50.
Subadi, 2013. “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Alat Peraga Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Metode Stad Pada Materi Pokok Bangun Ruang Sisi Datar Bagi Siswaâ€. Jurnal Pendidikan Ekonomi IKIP Veteran Semarang Vol. 01 No. 01, Juni 2013.
Sugiyono. 2010. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.
Syamsiyah, M. A. M. I. K. (2018). Pemahaman Konsep Teorema Phytagoras pada Siswa Berkemampuan Matematika Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender.
Thung, Khoe Yau. 2015. Pembelajaran dan Perkembangan Pembelajaran. Jakarta: PT Indeks.
Triyanto, dkk 2012. “Analisis Pemahaman Konsep Matematika dan Implementasinya dalam Pengembangan Model Pembelajaran Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama di Kabupaten Klatenâ€. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Volume 1 Tahun 2012.
Utami, C., & Anitra, R. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa Ditinjau dari Kemampuan Awal pada Mata Kuliah Matematika SD. Primary: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 11(02), 103-110.
Wulandari, L. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Logis Matematis Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Awal Pada Siswa Kelas IV Di MI Darussalam Lembeyan Kulon Kecamatan Lembeyan Kabupaten Magetan (Doctoral diddertation, IAIN Ponorogo).
Yani, C. F., Maimunah, M., Roza, Y., Murni, A., & Daim, Z. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 203-214.
Yuniati, B. Y., Armiati, A., & Musdi, E. (2020). The influence of realistic mathematics education (RME) approach with the TANDUR on understanding the concepts and solving mathematical problems on grade 8 in smp negeri 1 pantai cermin. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1554, p. 012063).
Zulkifli, S., & Tetty, K. A. (2018). Alat peraga benda manipulatif untuk meningkatkan pemahaman konsep pecahan pada mata pelajaran matematika. Jassi Anakku, 19(2), 25-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities tacitly or explicitly of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
-
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.