Pengembangan Buku Saku Digital Berbasis Etnosains di Sekolah Dasar Kota Singkawang
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2842Keywords:
Digital Pocket Book, Ethnoscience, ADDIE.Abstract
References
Ahmadi, I.K., Sofan, & Tatik. (2012). Mengembangkan Pendidikan Berbasis Keunggulan Lokal dalam KTSP. Jakarta : Prestasi Pustakaraya.
Ariana, D., Situmorang, R. P., & Krave, A. S. (2020). Pengembangan Modul berbasis Discovery Learning pada Materi Jaringan Tumbuhan untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas XI IPA SMA. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 11(1), 34-46.
Fikri, M. R., Milama, B., & Yunita, L. (2019). Pengembangan Buku Pengayaan Kimia Berorientasi Etnosains Kampung Setu Babakan Dki Jakarta. JTK. Jurnal Tadris Kimiya, 4(2), 136-146.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung : Pustaka Setia.
Istiningrum, R., Amin, M., & Lestari, U. (2016). Pengembangan Buku Ajar Biologi Sel Berbasis Bioinformatika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1693-1699.
Jannah, D. F., & Dwiningsih, K. (2013). Kelayakan Buku Ajar Kimia Berorientasi Quantum Learning Pada Materi Pokok Kimia Unsur Untuk Siswa Kelas XII SMA (Feasibility Of Chemistry Textbook Oriented Quantum Learning In The Matter Of Chemical Elements For Class Xii High School). Unesa Journal of Chemical Education, 2(2).
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2012. Dokumen Kurikulum 2013. Tersedia di http://kangmartho.com/ tanggal 10-04-2013].
Kartono, K., Hairida, H., & Bujang, G. (2010).Penelusuran Budaya dan Teknologi Lokal dalam Rangka Rekonstruksi dan Pengembangan Sains di Sekolah Dasar (Kajian Etnosains dan Etnoteknologi terhadap Masyarakat Tradisonal Lingkungan Pertanian Suku Melayu dan Dayak di Kabupaten Pontianak). Jurnal Cakrawala Kependidikan, 9(1), 218573.
Muhardini, S., Rahman, N., Mahsup, M., Sudarwo, R., Anam, K., & Fujiaturrahman, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Box Nusantara untuk Membentuk Kemampuan Memahami Konsep Tematik pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 284-291. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2612
Rosyidah, A. N., Sudarmin, S. S., & Siadi, K. K. (2013). Pengembangan Modul IPA Berbasis Etnosains Zat Aditif dalam Bahan Makanan untuk Kelas VIII SMP Negeri 1 Pegandon Kendal. Unnes Science Education Journal, 2(1), 133-139.
Rahmawati, Y., & Ridwan, A. (2017). Empowering students’ Chemistry learning: the integration of ethnochemistry in culturally responsive teaching. Bulgarian Journal of Science Education, 26(6), 813-830.
Sudarmin. (2014). Pendidikan Karakter, Etnosains dan Kearifan Lokal (Konsep dan Penerapannya dalam Penelitian dan Pembelajaran Sains). Semarang : Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang.
Shidiq, A. S. (2016). Pembelajaran sains kimia berbasis etnosains untuk meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa. In Seminar Nasional Kimia dan Pendidikan Kimia (SNKPK) VIII (pp. 227-236).
Suwarni, E. (2015). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Lokal Materi Keanekaragaman Laba-Laba di Kota Metro Sebagai Sumber Belajar Alternatif Biologi Untuk Siswa SMA Kelas X. Bioedukasi, 6(2), 86-92.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaa Nomor 8 Tahun 2016 tentang Buku Yang Digunakan Oleh Satuan Pendidikan.
Putra, R. W. Y., & Anggraini, R. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Trigonometri Berbantuan Software iMindMap pada Siswa SMA. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 39-47.
Putra, R. W. Y., Nurwani, N., Putra, F. G., & Putra, N. W. (2017). Pengembangan Desain Didaktis Bahan Ajar Materi Pemfaktoran Bentuk Aljabar pada Pembelajaran Matematika SMP. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 97-102.
Puskurbuk. (2014). Pedoman Penilaian Buku Nonteks. Jakarta : Depdiknas.
Firdaus Hermawan, A. C. H. M. A. D. (2019). Pengembangan Aplikasi Buku Saku Digital Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Mobile Pada Mata Pelajaran Pemrograman Dasar Bagi Siswa Kelas X TKJ di SMKN 1 Sidayu Gresik. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 3(02), 131-138.
Yusuf , B. (2009). Esensi Penyusunan Materi Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities tacitly or explicitly of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
-
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.