Kemampuan Literasi dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Berdasarkan Akreditasi Sekolah Swasta dan Negeri di Kota Singkawang
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2806Keywords:
Literacy, Self-Confidence, School Accreditation.Abstract
References
Ardianti, D., Giyono, G., & Yusmansyah, Y. (2013). PENINGKATAN PERCAYA DIRI SISWA DALAM BELAJAR MELALUI LAYANAN KONSELING KELOMPOK. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 2(1).
COA. (2008). Accreditation handbook: definition of stipulations 2007-08. Retrieved July 19, 2008, from https://www.ctc.ca.gov/docs/defaultsource/ educator-prep/coaagendas/ 2008-05/2008-05-item- 16.pdf?sfvrsn=ba0760a2_0
Fauziah, K. R., Nurhayati, N., & Arsyad, M. (2015). Analisis Hubungan Antara Kecerdasan Logis-Matematis dengan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri Di Kabupaten Jeneponto. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika, 11(3), 239-244.
Hakim, T. (2004). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Purwa Swara.
Hamalik, O. (2009). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamdan. (2009). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Motivasi Berprestasi Pada Siswa SMUN 1 Setu Bekasi. Jurnal Psikologi Vol. II No. 3. Bekasi: Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.
Hasanah, U., Wardono, W., & Kartono, K. (2016). Keefektifan Pembelajaran MURDER Berpendekatan PMRI dengan Asesmen Kinerja Pada Pencapaian Kemampuan Literasi Matematika Siswa SMP Serupa PISA. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(2).
Khomsiyatun, U. (2019). Pola Pengembangan Literasi Bahasa Pada Anak Studi Kasus Di Paud Wadas Kelir. Universitas Sebelas Maret. Jurnal Metabasa Volume 1, Nomor 2, Desember 2019.
Kuder, S. Jay.,Hasit, C. (2002). Enhancing Literacy for All Student. USA: Pearson Education Inc.
Kuswidi, I. (2017). Brain-based Learning untuk Meningkatkan Literasi Matematis Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 133-144.
Lestari, A. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama
Maryanti, E. (2012). Peningkatan literasi matematis siswa melalui pendekatan metacognitive guidance (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Menteri Pendidikan Nasional. (2007). Pedoman Pelaksanaan Akreditasi Sekolah/Madrasah. Jakarta: Badan Akreditasi Sekolah/Madrasah.
Mongi, C. E., & Hatidja, D. (2016). Perbandingan SMA Negeri Dan SMA Swasta Berdasarkan Nilai Akreditasi dan Nilai Ujian Nasional Menggunakan Uji-T di Kota Manado. Jurnal Ilmiah Sains, 16(2), 91-97.
Multahadah, C. (2018). Analisis Klasifikasi Akreditasi Sma/ma Berdasarkan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Se Provinsi Jambi dengan Rltog. EKSAKTA: Berkala Ilmiah Bidang MIPA, 19(1), 113-117.
Nawawi, H. (2012). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Nuurjannah, P. E. I., Hendriana, H., & Fitrianna, A. Y. (2018). Faktor Mathematical Habits of Mind dan Kemampuan Literasi Matematis Siswa SMP di Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 51-58.
OECD. (2017). How does PISA for development measure mathematical literacy? PISA for Development Brief, I(February 2014), 0–1. https://doi.org/10.1787/9789264208780-en
Peraturan Daerah Kota Bandung No. 564 tahun 2005 Tentang Akreditasi Sekolah.
Peraturan Pemerintah No. 19 tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan.
Ratri, S. M. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Penggunaan E-Learning Moodle Oleh Guru SMK Negeri 2 Yogyakarta dengan Pendekatan Technology Acceptance Model (TAM). Jurnal Elektronik Pendidikan Teknik Informatika, 5(4).
Sappaile, I B. (2010). Konsep Penelitian Ex-Post Facto. Jurnal Pendidikan Matematika,1(2):1-16.
Saryono, dkk.,. (2017). Literasi Baca Tulis. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Saukiyah, S., Sunardi, S., & Trapsilasiwi, D. (2017). Pengembangan Soal Literasi Matematika Berbasis Budaya Etnik Madura untuk Siswa SMP/Mts. KadikmA, 8(2), 166-175.
Setiyaningsih, C. D. (2017). Status Akreditasi dan Kualitas Sekolah di Sekolah Dasar Negeri. JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 138-145.
Shofiyah, N., Wulandari, R., & Setiyawati, E. (2020). Modul Dinamika Partikel Terintegrasi Permainan Tradisional Berbasis E-Learning untuk Meningkatkan Literasi Sains. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 292-299. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2639
Sumarli, S., Murdani, E., & Wijaya, A. K. (2018). Pengembangan Buku Petunju Praktikum Fisika: Pengujian Jenis Kawat Konduktor Komersial. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 2(2), 30-34.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Syahlan. (2017). Literasi Matematika dalam Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian, pemikiran, dan Pengabdian. Keguruan, 3(1), 36-43.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Wardani, A. K., Zulkardi, Z., & Hartono, Y. (2017). Pengembangan Soal Matematika Model Pisa Level 5 Untuk Program Pengayaan SMP. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 3(1), 1-18.
Widarto, M. P. (2013). Penelitian Ex Post Facto. Fakultas Teknik: Universitas Negeri Yogyakarta.
Yulyani, I., Nurdin, N., & Rusman, T. (2018). Pengaruh Kualitas Produk Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. JEE (Jurnal Edukasi Ekobis), 6(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities tacitly or explicitly of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
-
Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.