Canva-Based Learning Media And Its Impact on Students’ Achievement in the Digestive System Topic

Authors

  • Yuneva Dwi Prassita Sari Adi Buana PGRI University
  • I Nyoman Sudana Degeng State University of Malang
  • Nurmida Catherine Sitompul PGRI Adi Buana Surabaya University

DOI:

https://doi.org/10.33394/jtp.v10i4.18244

Keywords:

canva, instructional media, learning motivation, learning outcomes, IPAS

Abstract

his study aims to examine the influence of Canva-based instructional media and learning motivation on the learning outcomes of fifth-grade elementary students in the topic of the human digestive system within the IPAS subject. The research adopts a quantitative approach using a quasi-experimental method with a 2x2 factorial design and an ex post facto technique. The population consisted of fifth-grade students from SDN Kabuh. Data were collected through tests of learning outcomes and motivation questionnaires. The analysis showed that the use of Canva-based media had a significant effect on student achievement. Furthermore, learning motivation independently contributed to improved learning outcomes. The interaction between the two variables was also significant, indicating that high motivation strengthened the positive effect of Canva-based media. This research confirms the importance of integrating visual-digital tools with internal student factors to enhance science learning in elementary education

References

Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98–107.

Amini, S. K., & Pujiharti, Y. (2021). Pengembangan canva sebagai media pembelajaran ekonomi di SMP Pondok Pesantren Tholabie Malang. ECODUCATION: Economic & Education Journal, 3(2), 204-217.

Andriani, S. (2016). Pengaruh motivasi belajar dan penggunaan media pembelajaran terhadap hasil belajar IPS siswa kelas IV di SDN Mayangan 6 kota probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 10(1), 101-118.

Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. rev. ed. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asyhar, R. (2021). Kreatif mengembangkan media pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Dimyati & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Djamarah, S. B. (2015). Psikologi belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Elsa, E., & Anwar, K. (2021). The perception of using technology Canva application as a media for English teacher creating media virtual teaching and English learning in Loei Thailand. Journal of English Teaching, Literature, and Applied Linguistics, 5(1), 62–69. https://doi.org/10.30587/jetlal.v5i1.2253

Elvira, N. Z., Neviyarni, & Nirwana, H. (2022). Studi literatur: Motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Jurnal Literasi Pendidikan, 1(2).

Fazriyah, N., Yulianti, A., & Saraswati, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 104 - 111. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1697

Hapsari, G. P. P., & Zulherman. (2021). Pengembangan media video animasi berbasis aplikasi Canva untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394.

Merdiana, M., & Yamlean, M. (2022). Pengaruh penggunaan media Canva terhadap hasil belajar siswa kelas VIII mata pelajaran IPS SMP Nurul Hidayah Babelan Bekasi. Panca Sakti Bekasi: Jurnal Pendidikan dan Bisnis, 3(2), 357–366.

Mulyasa. (2021). Pendidikan karakter: Strategi mendidik anak di zaman digital. Jakarta: Bumi Aksara.

Nuraeni, R., Permana, R., & Nurfitriani, M. (2024). Pengaruh media e-modul terhadap hasil belajar siswa pada materi IPA sistem pencernaan manusia kelas V di SDN 1 Cibunigeulis. Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(2), 1313–1324.

Prananingrum, A. V., Rois, I. N., & Sholikhah, A. (2020). Kajian teoritis media pembelajaran bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab (KONASBARA), 6(6), 303–319.

Prastowo, A. (2020). Desain profil guru pembelajar di abad 21 dan era Revolusi Industri 4.0 dalam konteks Indonesia. Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 12(2), 88–105.

Putra, L. D., Denanda, F., Pradana, H. W., Azahwa, M. N., & Cynthia, D. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SD Bakalan. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 342-348.

Sardiman, AM. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: Rajawali Pers.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprihatin, S. (2015). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Promosi: Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 3(1), 73-82. https://doi.org/10.2442/2442-9449.v3i1.123

Syalsabillah, A. F. (2024). Penerapan media pembelajaran Google Sites materi sistem pencernaan manusia untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas 5 sekolah dasar. Realisasi: Ilmu Pendidikan, Seni Rupa dan Desain, 1(4), 29–40.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. D. (2019). Canva sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika. Sumber, 13(44), 83.

Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa SMP N 1 X Koto Diatas. PROMOSI: Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi (e-Journal), 10(2).

Yuliana, D., Baijuri, A., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, S. (2023). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media video pembelajaran kreatif, inovatif, dan kolaboratif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(2), 247–257.

Downloads

Published

2025-10-31

How to Cite

Prassita Sari, Y. D., Degeng, I. N. S., & Sitompul, N. C. (2025). Canva-Based Learning Media And Its Impact on Students’ Achievement in the Digestive System Topic. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 10(4), 834–839. https://doi.org/10.33394/jtp.v10i4.18244

Issue

Section

Articles