Optimalisasi Branding dan Packaging Produk Olahan Ikan untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Kelurahan Brondong Kabupaten Lamongan

Authors

  • Nur Aini Hidayati Universitas Airlangga, Indonesia
  • Atik Purmiyati Universitas Airlangga, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v6i4.17371

Keywords:

Branding, Logo Design, Packaging, Training

Abstract

This community service program aims to enhance the capacity of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Brondong Village, Lamongan Regency, in product branding and logo design for processed seafood products. The implementation method involved training sessions and Focus Group Discussions (FGDs), which actively engaged participants in learning the principles of visual design, selecting graphic elements, and developing brand narratives. Program evaluation was conducted using a multiple-choice questionnaire administered through pre-tests and post-tests. The data were analyzed quantitatively using descriptive statistics. The results of this activity indicate an increase in participants’ knowledge and skills in designing visual product identities that reflect local characteristics and enhance market appeal. This program is expected to strengthen the position of MSMEs in the marketing chain and promote local economic growth based on maritime potential.

References

Al Syahrin, M. N. (2018). Kebijakan Poros Maritim Jokowi dan Sinergitas Strategi Ekonomi dan Keamanan Laut Indonesia. Indonesian Perspective, 3(1), 1-17.

Anam, M. K., Purnamasari, I., & Oktari, D. N. (2023). Kajian Sistem Pemasaran Hasil Perikanan di Pelabuhan Nusantara (PPN) Kecamatan Brondong, Kabupaten Lamongan, Jawa Timur. Jurnal Ekonomi Pertanian dan Agribisnis, 7(1), 1-14.

Azizah, L. (2019). Kontribusi Pendapatan Wanita Nelayan Terhadap Pendapatan Rumah Tangga Nelayan, Studi Kasus TPI Brondong Lamongan, Jawa Timur (Doctoral dissertation, Universitas Brawijaya).

Badan Pusat Statistik Kabupaten Lamongan. (2020). Kecamatan Brondong Dalam Angka. Lamongan: Badan Pusat Statistik Kabupaten Lamongan.

BPS Kabupaten Lamongan. (2019). Statistik Daerah Kabupaten Lamongan 2019. (CV Azka Putra Pratama, Ed.). Lamongan: Badan Pusat Statistik Kabupaten Lamogan.

Damarani, N. I., Kirani, K. N., Cloudya, B., Setiadi, S. F., Fa'adillah, D., Pollatu, S. K. C., ... & Aryana, R. A. (2024). Sosialisasi Urgensi Pendaftaran Hak Merek Guna Membangun Kekuatan Dan Perlindungan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Dalam Daya Saing Di Era Globalisasi. Jurnal Kreatif: Karya Pengabdian untuk Masyarakat Aktif dan Inovatif, 1(03), 152-169.

Djunarsjah, E., & Putra, A. P. (2021). The concept of an archipelagic Province in Indonesia. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 777(1), 012040. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1755-1315/777/1/012040

Karso, A. J. (2022). Terwujudnya Indonesia Menuju Negara Maritim Dunia Yang Tangguh. Purbalingga: CV. Eureka Media Aksara

Lamongan, D. P. K. (2023). Profil Perikanan Kabupaten Lamongan Tahun 2022. Dinas Perikanan Kabupaten Lamongan.

Latianingsih, N., Nurhayati, I., Mariam, I., Sonjaya, I., Pratama, A. P., & Bidhari, S. C. (2025). Transformasi Digital Dalam Produksi Pangan Olahan. Penerbit Widina.

Purmiyati, A., Hidayati, N. A., & Hendrawati, L. D. (2025). Penyuluhan Peraturan Perizinan Berusaha Berbasis Resiko di Desa Brondong Kecamatan Brondong, Kabupaten Lamongan. Abdimas Galuh, 7(1), 122-126.

Ramadhani, N., Sugesti, A. I., & Purwanto, E. (2025). Pemanfaatan Marketplace Digital dalam meningkatkan Kinerja UMKM melalui Sarana Komunikasi di Era Digital. Jurnal Bisnis Dan Komunikasi Digital, 2(2), 20-20.

Safitri, I., & Harahap, N. (2025). Analisis Branding Media Sosial dalam Meningkatkan Minat Masyarakat terhadap Produk Tas Purun. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 10(1), 219-230.

Susanti, A., Handayani, L. S., Hildayati, S. K., Hertati, L., & Hendarmin, R. R. (2023). Branding dan labeling sebagai upaya strategi pemasaran produk emping singkong UMKM di Desa Petanang. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 7628-7635.

Wahyu, D. M. W. D. M. (2020). Dampak Revolusi Biru bagi Nelayan Kecil (Studi Nelayan Desa Weru Kecamatan Paciran Kabupaten Lamongan). Paradigma, 9(2).

Wang, X. (2024). Visual communication and branding: The role of graphic design in building brand image and recognition. Highlights in Art and Design, 8(2), 19–22. University of Sanya, China.

Downloads

Published

2025-11-15

How to Cite

Hidayati, N. A., & Purmiyati, A. (2025). Optimalisasi Branding dan Packaging Produk Olahan Ikan untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM di Kelurahan Brondong Kabupaten Lamongan. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 6(4), 727–735. https://doi.org/10.33394/jpu.v6i4.17371

Citation Check